
A
történeti Jézus egy alkalommal a kenyér szimbólumát
használva azt mondotta
tanítványainak, hogy ő az élő kenyér, s ha valaki ebből a
kenyérből eszik,
örökké élni fog. Úrnapján ezt az élő kenyeret ünnepeljük,
aki táplálékul
szolgál nekünk az örök életre.
Az
evangéliumi
részlet a szimbólumok nyelvén ugyanazt a gondolatot
fogalmazza meg.
Ha ugyanis figyelembe vesszük, a kenyérszaporításról szóló
szakasz irodalmi
műfaját, beláthatjuk, az elbeszélés fő mondanivalója nem
az, hogy Jézus ügyes
trükkel meg tudta szaporítani a kenyeret, hanem az, hogy
az ő személyében
megjelent a világban kenyérrel szimbolizált Isten
áldásának teljessége, aki
örök életet biztosít az embernek.
Azt
nem
tudjuk pontosan megállapítani, hogy az evangéliumi
kenyérszaporítási
elbeszélést milyen történeti tapasztalat alapján
fogalmazta meg az ősegyház: a
leírás ugyanis éppen a fantáziánkat történeti részeket
takarja el! Valószínűbb,
hogy erkölcsi csoda történt, és nem fizikai. Tehát Jézus
személyiségének varázsára
az emberek megnyitották a szívüket, megosztották egymással
javaikat, s így
mindenkinek bőségesen jutott élelem. Ám a leírásban mégsem
a fizikai kenyér
megszaporításán van a hangsúly, hanem azon, hogy Jézusban,
akinek a kenyércsoda
köszönhető, és aki az örök élet kenyerének nevezte
önmagát, Isten áldásának
teljessége jelent meg, hogy örök élettel ajándékozza meg a
halandó embert.
Erre
a
mondanivalóra utalnak a leírás jelképei, amelyek a
feltámadt Jézusra, az örök
élet zálogára irányítják figyelmünket. Az esti időpont
említése és a
kenyértörés szavainak felidézése az utolsó vacsora
eseményére emlékeztetnek. A
jóllakottság azt szimbolizálja, hogy Jézus nemcsak
közvetíti Isten áldását,
hanem Ő maga Isten áldása, Ő az örök élet kenyere. A
tizenkét kosár is jelkép,
amely arra utal, hogy Jézus örök életet adó ereje a
tizenkét apostol
közvetítésével árad a világra, és soha nem fog elfogyni.
Jézus örök életet
tápláló kenyérként van jelen a történelem minden pontján,
s felkínálja
segítségét.
Aki
Jézus
útmutatása szerint akarja berendezni életét, ugyanazt
teszi, mint maga
Jézus; mintegy „táplálékká” válik embertársai javára.
Nemcsak saját
életminősége javul, hanem jelenlétével, szavaival, vagy
adott esetben
életáldozatával táplálja a krisztusi életet
embertársaiban.
Krisztus
szent
testének és vérének ünnepén, Úrnapján köszönjük meg
Jézusnak, hogy élő
kenyérként feláldozta és feláldozza értünk önmagát. Egyben
kérjük a Mennyei
Atyát, segítsen, hogy ennek a kenyér-Jézusnak életéből és
tanításából
táplálkozva egykor valamennyien eljuthassunk Isten örök
lakomájára.
(Sánta
János atyától; Fotó:
Kristók J)
Üdvözlégy,
áldott
légy, legméltóságosabb Oltáriszentség, annyiszor, ahány
csillag van az
égen, szikra a tűzben, porszem a földön, amennyi virág
van tavasszal, gyümölcs
nyáron, levél ősszel, hópehely télen, amennyi teremtett
lény van az égben és a
földön, mert minden dicséretre legméltóbb vagy, Isten
báránya, aki itt a kenyér
színe alatt valósággal jelen vagy. Üdvözlégy, áldott
légy, legméltóságosabb
Oltáriszentség, annyi dicsérettel, amennyit
cselekedetekben tanúsítani, szájjal
kimondani, gondolattal felfogni és szívvel érezni, az
angyalok és emberek
szellemi erejével elgondolni és elérni lehet, mert örök
dicséretre vagy méltó,
Úristenünk, aki lelkünket szent testeddel és véreddel
táplálod. Üdvözlégy,
áldott légy legméltóságosabb Oltáriszentség, annyi
dicsérettel, amennyit az
imádandó Szentháromság mindenhatóságával művel, tudásban
megismer, jóságban
óhajt, mert határtalan dicséretre vagy méltó, Jézusunk,
élő Isten Fia, aki az
Oltáriszentségben nemcsak emberségedet, hanem
istenségedet is nyújtod a
lelkeknek, akik téged tiszta szívvel magukhoz fogadnak.
Ámen.
(Nagy Szent
Gertrúd)
Marton Zsolt püspök
atya folyó év
augusztus 1-ei hatállyal felmentette András atyánkat az
Érsekvadkerti Plébánia
plébánosi feladatköréből és nyugállományba helyezte.

Ezúton is
szeretnénk köszönetet mondani András atyának, hogy 14 éven
keresztül odaadó
buzgósággal szolgálta egyházközségünket. A lelki élet
irányítása mellett gondja
volt arra is, hogy lehetőségeinkhez mérten, vezetésével és a
kedves hívek
anyagi támogatásával több egyházi épületünkön is
kisebb-nagyobb felújítás történhetett.
November 11. óta sajnos csak lélekben lehet velünk, a
betegség szobafogságra
kényszerítette, de betegágyáról is kordinálja, hogy
lelkipásztori szolgálatunk
biztosítva legyen. Hordozzuk őt továbbra is imáinkban,
kérjük az Úr Jézust,
adjon neki erőt a betegség keresztjének türelmes
elviseléséhez.
A héten kiadott
püspöki körlevél
értelmében augusztus 1-től Máthé György atya látja el a
plébánosi teendőket
Érsekvadkerten. Gyuri atya 1951-ben született, 1976-ban
szentelték pappá,
jelenleg Szolnokon és több Szolnok környéki plébánián
teljesít lelkipásztoriszolgálatot.
Közvetlen, energikus, buzgó papja egyházmegyénknek.
Augusztus 1-től
Kovács József atya
is itt lesz közöttünk, és kisegítő lelkészként fogja
szolgálni
egyházközségünket, segíti Gyuri atya munkáját. Hordozzuk
imáinkban az atyákat
és a közénk érkező lelkipásztorokat fogadjuk nagy
szeretettel.
(fotó: Kristók J.)
A
vadkerti templomtorony hívogat misére.
Rajta
kereszt, szinte ragyog... Hát, elmenni kéne!
Ott
szeretnek.... Ott ölelnek a mennyei karok...
Beszél
Atyám... Néven szólít... Sietve indulok....
Benn,
a házban igéje szól... S áldozik a gyermek...
Megoldódnak
súlyos láncok, lehullanak terhek...
Megcsókol
a szent ostyában Jézus, Örök testvér...
Lázas
szívbe költözik be, s az, onnantól nem fél ...
Ó,
hogy zeng ottan az ének, hisz a lelkek
égnek...!
Porhüvelyekből,
menny felé szállva mind. De szépek!
Dicsőít
az ember ajka, s hozzá borul a szív....
Boldog
érzés, hogy Isten vár... De boldogabb, hogy
hív...
A
vadkerti templomtorony messze-messze
látszik...
Számomra
szebb nincs e tájon... Nekem nincs szebb
másik...
Falumban,
ha misére a harangok jeleznek...
Megindulnak
sietősen az egyszerű szentek
Urunk,
nemzetek
Királya!
Te
minden
népet arra hívsz, hogy megismerje üdvözítő szeretetedet.
Hazánkért és egész magyar nemzetünkért könyörgünk most
hozzád.
Száz esztendővel ezelőtt mi, magyarok mély fájdalmat éltünk
át. Közös emlékezetünk
súlyos sebe az I. világháborút lezáró béke és annak minden
következménye. Az
emlékezet gyógyulását pedig tovább hátráltatták a múlt
század megosztó
eseményei, melyek megtörték a magyar közösséget és
megosztották a
Közép-Európában élő népeket.
Urunk,
te
azt mondtad, hogy a Téged szeretőknek minden a javukra
válik. Ennek tudtában
az egységért és a kiengesztelődésért imádkozunk. Add, hogy
megőrizzük az
egységet azokkal a magyarokkal, akikkel összeköt a közös
hit, a kultúra és a
történelem, és akik Magyarországon vagy országunk határain
túl élnek. A
kiengesztelődés lelkületét pedig erősítsd a körülöttünk élő
népek iránt.
Gyógyítsd az emlékezetünket, és add, hogy a megbékélés útján
járjunk. Ne
válasszanak el többé a történelmi fájdalmak, hanem kössön
össze bennünket a
szolidaritás, hogy szeretetben és alkotó együttműködésben
építhessük közös
jövőnket.
Tégy minket a béke és a megbocsátás evangéliumának hiteles
tanúivá, hogy
fenntartsuk a lelki egységet, amíg majd minden nemzet el nem
jön, hogy előtted
az imádásban eggyé forrva leboruljon. Ámen.
(Gájer
László)
Hónapokkal
ezelőtt olvastam az érdekes hírt, hogy a halfogás terén az
az ember tartja a
világrekordot, aki 1000 különféle halat fogott már. A
sikeres fogások után
mindig lefényképezte a halat, aztán a legtöbbjüket
visszaengedte a vízbe. E
szép teljesítményhez nem kevesebb, mint 10 évre volt
szüksége, s minden
szabadidejét ezzel töltötte. Bejárta már a fél világot,
halászott már tengeren,
folyón és tavon egyaránt. Nem szeretném lekicsinyelni
teljesítményét, de
tulajdonképpen nem is olyan sok az 1000 féle hal, ha
figyelembe vesszük, hogy
legalább 30 ezer halfajtát tartanak nyilván. Napjainkban a
horgászat hobbinak,
kikapcsolódásnak számít, de természetesen vannak olyanok is,
akik számára a
halászat komoly mesterség. A horgászok könnyen túlzásba
esnek, s emlékezetükben
az idő múlásával egyre nagyobbra nőnek a halak. Az igazi
halásznak nem érdeke a
nagyotmondás, mert abból aligha tudna megélni. Számára
létkérdés, hogy
sikeres-e a mindennapi munka.
Péter,
az ő testvére András, valamint a másik testvérpár, Jakab és
János számára,
akikről az evangéliumban hallottunk, nem hobbi volt a
halfogás. Nekik ez volt a
mesterségük, s ebből tartották el magukat és családjukat. A
halászat kemény,
mindennapi munka volt számukra, amit bizonyára már évek óta
gyakoroltak. Minden
megváltozik azonban számukra, amikor Jézus elszólítja őket
mesterségüktől:
„Kövessetek engem, és én emberek halászává teszlek titeket!”
(Mt 4,19). A
meghívottak érzik, hogy rögtön indulniuk kell, s feleletük
nem tűr halasztást.
Nem késlekednek, nem kezdenek el azon tűnődni, hogy mi vár
rájuk, s
tulajdonképpen nem mérlegelik gyors válaszuk
következményeit. Azonnal indulnak,
s Jézus követői lesznek. Bizonyára nem értették, hogy mit
jelent az emberhalász
kifejezés, de nem kérdezték meg, hanem egyszerűen és
határozottan rábízták
magukat Jézusra, akit ezzel elfogadtak Mesterüknek. Ennek
háttérében azonban
ott húzódik Jézus bizalma is irántuk, hiszen előzetesen ő
sem kérdezett tőlük
semmit, nem kérdezte őket képességeikről és szándékaikról,
nem vizsgálódott
családi körülményeikkel kapcsolatban. Csak egyszerűen
meglátta és meghívta
őket. A bizalomteljes meghívásra csak ugyanilyen bizalommal
lehet felelni, s e kölcsönösség
lesz az alapja a Mester és a tanítványok kapcsolatának.
Jézus tanítványaivá
fogadja őket, a halászok pedig elfogadják mesterüknek őt.
Az
emberhalászat igazi jelentését akkor érthetjük meg igazán,
ha a történetet nem
csupán úgy értelmezzük, hogy Jézus tanítványokat gyűjt maga
köré, hanem
kiszélesítjük abban az értelemben, hogy Jézus társakat
választ magának,
munkatársakat választ az emberhalászatra. Hiszen ő maga is
emberhalász, akinek
hivatása az emberek összegyűjtése és megmentése. Ugyanerre a
feladatra hívja
meg a két testvérpárt és később a többi tanítványt is.
Péterről,
a halászról ma nem tudnánk semmit, ha annak idején Jézus nem
emelte volna ki
bárkájából és nem bízta volna rá az Egyház hajója vezetését.
Nevét nem
jegyezték volna le az evangélisták, ha halász maradt volna.
Jézus egy új,
nagyszerű feladattal bízta meg, kiemelte őt a hétköznapi
szintről.
Napjainkban
is sok fiatal szeretni kiemelkedni a hétköznapok
középszerűségéből. Szeretnének
valami nagyot alkotni, valami maradandót létrehozni,
szeretnének valami igazán
értékesért fáradozni. Szeretnék az életüket egy nagyszerű
célra felajánlani. Milyen
jó volna, ha ez a bennük élő nemes szándék, ez a
tettrekészség belesimulna
Isten tervébe, s megéreznék, hogy az emberhalászat, az
emberek szolgálata a
legnagyszerűbb feladat, amire az ember vállalkozni képes.
Milyen jó lenne, ha
meghallanák a Jézus követésére hívó szót és az első
tanítványokhoz hasonlóan
azonnal indulnának. Nem ezer, nem is csak tízezer, hanem még
ennél is több ember
várja az emberhalászok munkáját. Nincs csodálatosabb
hivatás, mint megvalósítani
Krisztus szavát, s gyakorolni az emberhalászatot.
©
Horváth István Sándor
Az
igazi
keresztény az öröm embere, aki életét Krisztus sziklájára
alapozz - vezette
be tanítását Ferenc pápa, de szentbeszédében a
mértéktelenül felületes vagy a
túlságosan merev keresztényekről beszélt.
Merevek
és
szomorúak. Vagy örvendezők, de anélkül, hogy fogalmuk
lenne az igazi
keresztény örömről. Két ház ez, melyek bizonyos módon
szemben is állnak
egymással, amelyekben a két kategória hívei lakna, ám
mindkettőnek van egy
komoly hibája: szavakból épített kereszténységen
alapulnak, amely nem Krisztus
Szavának sziklájára támaszkodik. Nem értik az
evangéliumot, amely a hegyi
beszéd híres záróköveként a sziklára épített házról szól.
Tovább pontosítva e
két típust, így folytatta gondolatait a Szentatya:
Az
Egyház
történetében kétfajta keresztény csoport létezett. Az ige
keresztényei,
az „Uram, Uram keresztények” és a cselekvés keresztényei
az igazságban. Mindig
is létezett a kísértés, hogy kereszténységünket a sziklán
kívül éljük, aki
Krisztus. Pedig az egyetlen, ami szabadságot ad nekünk,
maga Krisztus, a
szikla. Mert hát nem Ő az egyetlen, aki megtart bennünket
a nehéz
pillanatokban? Ahogy Jézus mondja: szakad a zápor, süvölt
a szél és rázúdul a
házra. Ám, ha van szikla, akkor van biztonság. Ám, ha csak
szavak vannak, akkor
azokat elfújja szél és nem szolgálnak. A szó-kereszténység
kísértése ez, egy
Jézus nélküli kereszténységé. Ez történt és történik
napjainkban is.
Ferenc
pápa
közelebbről is elemezte a szó-kereszténységet, feltárva
jellegzetes
sajátosságukat. Az első típust gnosztikusnak nevezte, akik
ahelyett, hogy a
sziklát szeretnék, inkább a szép szavakat kedvelik és csak
a keresztény élet
felszínén lebegnek. A másik csoportot pelagiánus
keresztényeknek nevezte szentatyánk.
Nekik komoly és kikeményedett életstílusuk van. Ironikusan
mondta is róluk a
pápa, hogy ők a lehorgasztott fejükkel a padlót bámulók
csoportját képezik ők.
Ez a kísértés is keményen él napjainkban is. A felületes
keresztények hisznek
ugyan Istenben, Krisztusban, de csak úgy „általában”.
Valójában nem Jézus
Krisztus ad nekik alapot. Ez egy fluid, szétfolyó
kereszténység.
Szomorúan
állapította
meg Ferenc pápa, hogy „ebből a két keresztény típusból
nagyon sokan
vannak”. De ők valójában nem keresztények, mondta a
szentatya, hanem csak
kereszténynek álcázzák magukat. Nem tudják ki is az Úr,
nem tudják, mi a
szikla, nincs is keresztény szabadságuk! Egyszerűen
szólva, nincs örömük”.
Az
első
csoportnak még van valamilyen felületes öröme. A többiek
állandó gyászos
virrasztásban élnek, fogalmuk sincs arról, mi a keresztény
öröm. Nem tudják
élvezni a Jézus adta életet, mert nem tudnak beszélni
Jézusról. Nem érzik, hogy
„Jézuson állnak”, azzal a szilárdsággal, amit Jézus
jelenléte ad. És nem csak
örömük nincs, hanem szabadságuk sem. A felületesség, egy
szétfolyt élet
rabszolgái. Nincs hely életükben a Szentléleknek. Pedig a
Szentlélek adja
nekünk a szabadságot!
Az
Úr
arra hív bennünket, hogy építsük keresztény életünket őrá,
a Sziklára, mely
szabadságot ad, építsük arra, amire a Lélek hív bennünket,
ami örömmel visz
előre minket az úton,a jövő felé.”
(Vatikáni
Rádió
nyomán)
András
atyánk
egészségi állapota nem javult. Szobához kötöttsége félig
árvákká tett
bennünket. Ám nem adjuk fel a reményt. Ezt tükrözzék
dióhéjban eseményeink,
melyeket tekinthetünk az előző számban megjelent Húsvétot követő pillanatképek
folytatásának is.
Mivel
a
vírushelyzet nem tette lehetővé azt, hogy megtöltsük
templomunkat a
szentmiséken, a Közösségi Ház (István és Márton) sietett
segítségünkre azzal,
hogy a kinn rekedt testvéreink Úrnapjával bezárólag,
kihangosítás útján
kapcsolódhassanak be a legszentebb áldozatba.

A
június sem múlt el templomunkban, Tamás és Tibor látható
szerepvállalásával,
közös imádkozás nélkül. Hétköznapokon a napi olvasmány
meghallgatásával Jézus
Szíve litániát végeztünk. A szent cselekményben
alkalmunk nyílott a
szentáldozásra is. Külön öröm volt, hogy június 4-én,
március 20-a után először
hétköznapi, de mégis ünnepi szentmise volt
templomunkban. A szentmisét bemutató
Berta László atya kapcsolódva a TRIANON 100 állami
ünnepeléséhez a hitünkhöz és
hazánkhoz való hűség megtartására biztatott bennünket.
Legyen ebben
segítségünkre egy 100 éve született írás. A sorok írója
14 éves fiú volt és negyedikes
gimnazista akkoriban: „Tíz órakor növénytanóra kezdődött
és Kovách Demjén tanár
úr, magas, szikár alakja jelent meg az ajtóban, mint
mindig. Felment a
katedrára, beírta az osztálykönyvet, de nem kezdte el a
feletetést, mint
szokta, hanem lehajtott fővel meredt maga elé egy hosszú
percig. És akkor
megkondultak a harangok. Kovách tanár úr felállt,
odament a térképtartóhoz,
kivette a térképet, amelynek felső sarkában akkor még ez
állt: A Magyar Szent
Korona Országainak Politikai Térképe, és felakasztotta a
térképállványra. S
mindezt egy szó nélkül. Aztán megállt előtte, kissé
oldalt, hogy ne takarja el
előlünk, és nézte, olyan arccal, olyan leírhatatlan lágy
kifejezéssel, amilyet
mi még soha sem láttunk száraz és örökké szigorú arcán.
Mi halálos csendben
néztük a térképet és az előtte álló, szürkülő hajú
cisztercita papot, amint
feje egyre lejjebb esett a mellére, és a kívülről
behallatszó harangzúgás által
még inkább kimélyített csendben inkább magának, mint
nekünk, ennyit mondott:
Consummatum est. Ötvennégyen voltunk, ötvennégy
tizennégy éves magyar fiú. A
golgota utolsó szavai után nem bírtuk tovább,
leborultunk a padokra és
elkezdtünk sírni. Odakint kongtak a harangok.
Nagymagyarország keresztre
feszítésének napja volt, 1920. június 4.”
Másnap,
első
pénteken, örömünkre ismét szentmisén vehettünk részt,
amit a hónap során
több alkalommal is József atya mutatott be.
A
hitélet szinten tartása mellett a templom körüli
tevékenység sem állt le.
Szorgos férfi és női kezek között szépült a Lourdes-i
barlang, és a templom
környezete, de folytak karbantartási munkák a
Kálváriánál (a stációajtók zárszerkezettel
történő ellátása, a közelmúltban telepített fák
tányérozása, az épületek
szellőztetése), plébánián a Kalász- és Kolping-ház
környezetében is, hogy méltó
környezete legyen az Úrnapi körmenetünknek.

Tizenharmadika,
szombat
van. Szinte egész nap nyüzsgés van a templom körül:
parkrendezés,
templomdíszítés és az úrnapi sátrakat alkotó gallyak
beszerzésén munkálkodott
három, igazi csapat, akik magukénak érzik Isten házát és
annak környezetét. A
munkák elvégeztével az este 7-kor kezdődő, a
kongresszusi imalánchoz kapcsolódó
Szentségimádással zártuk a napot, melyet a gitáros
énekkarunk szervezett meg,
mint egy i-re pontot feltéve szentáldozási lehetőséggel.
A szent órában,
melyben az elmélkedés, a hegedűk és gitárok által kísért
dobbal és elektromos
orgonával aláfestett lágy dallamok, valamint a csend
azonos arányban kapott
részt az imaórában. Külön lelki élmény volt a csend,
amikor csak egymásra
figyeltünk. Mi néztük az Urat a nyitott és kivilágított
Tabernákulumban, Ő
pedig irányította gondolatainkat. A csend idején
visszacsengett a bevezető ének
néhány gondolata, miszerint méltó ezt a nagy Szentséget
leborulva áldani, és a
régi szövetséget új rítussal váltani. Pótolják a rest
érzéket a merész hit
szárnyai. Mert kihez is mehetnénk kívüled, jó Uram?
Lelkünk utánad szomjazik.
Ments meg, emeld föl karjaid, hogy betöltsön a
Szentlélek, mert nagy szükségünk
van irányítására ebben a minden szinten nehéz
időszakban.
Népes
csapat
Úrnapján, már kora reggel a templomban és az Istenházát
körül ölelő
parkban tevékenykedett, hogy már a fél tízkor kezdődő
szentmiséig elkészüljenek
a körmeneti sátrak. Az ünnepi szentmisénk 11 órakor
kezdődött, amely a vírus
végett elmaradt szentmise szándékok mellett az egész
közösségért került
bemutatásra. A maratonira sikeredett szentmise
körmenettel zárult, melynek
útvonalát a rendőrség és a polgárőrség biztosította. A
nagy hőség ellenére is -
hála Istennek - sokan ünnepeltünk együtt, mintegy hálát
adva Istennek a
templomba történő visszatalálásért.
A
lapzárta után is folytatódnak a liturgikus és fizikai
munkás események. Ezekről
vasárnapi szentmisék (1/2 10 és 11 óra) és a hétköznap
este 7-kor kezdődő
litániák alkalmával, valamint a hirdető újságunk alapján
szerezhetünk biztos
információkat. A vasárnapi fél tízkor kezdődő szentmise
a tárgyhétre lekötött
szándékokra, míg a nagymise a főpásztor szándékára lesz
bemutatva. Egyházmegyei
és egyházközségi támogatás mellett hitoktatói szervezés
alatt van egy hittanos
zarándoklat, mely Tihanyból kiindulva gyalogosan teszi
meg a Pannonhalmáig
vezető utat.
(Érsekvadkert,
2020. 06.16.
Fotók: Kristók János)
(Elmélkedési
rész
az Úrnap-előesti - 2020.06.13.- szentségimádásból)
Vágyva
vágyom
arra, hogy magamat önkéntes áldozati ajándékul neked
fölajánljam, és
mindörökre tiéd maradjak.
Uram,
szívemnek
álnokság nélküli tiszta szándékával örökös szolgádnak
kínálom föl
magam, engedelmes szófogadásra és folytonos dicsőítő
áldozatul.
Fogadj
el
engem drága testednek fölajánlása közben, amelyet ma a
láthatatlanul
oltárodnál szolgáló angyalok jelenlétében áldozatként
megtörök, hogy nekem és
egész népednek üdvösségünkre legyen.
Uram,
minden
vétkemet és bűnömet, amelyet előtted és szent angyalaid
előtt elkövettem
attól fogva, hogy először vétkezni tudtam, eddig az óráig,
fölajánlom neked
kegyes oltárodnál, hogy mind fölgyújtsd és elégesd
szeretetednek tüzével, hogy
eltöröld vétkeim minden szennyét és lelkiismeretemet minden
bűntől
megtisztítsd, hogy visszavégy engem kegyelmedbe, amelyet
bűneimmel
eljátszottam, egészen bocsáss meg, és a békesség csókjára
irgalmasan magadhoz
ölelj.
Kérlek,
hallgass
meg kegyesen, mikor előtted állok, Istenem.
Bocsásd
meg,
Istenem, bocsásd meg nekem bűneimet a te szent nevedért,
vezesd üdvösségre
lelkemet, amelyet drága véred árán váltottál meg. Íme,
irgalmasságodra bízom,
kezedbe teszem magamat, tégy vele jóvoltod és nem az én
gonosz hitványságom
szerint.
Neked
ajánlom
azt is, ami jó van bennem, bármily kevéske és tökéletlen is,
hogy még
jobbá tedd és megszenteld, hogy kedved teljék benne, magad
tetszéséhez
igazítsd, és mindig a jobb felé vond, engem pedig, rest és
haszontalan kis
embert boldog és dicséretes végre vezess.
Fölajánlom
neked
az istenfélő emberek minden jó igyekezetét is, szüleim
gondjait,
barátaimét, nővéreimét és minden nekem kedves emberét,
azokét is, akik velem
vagy másokkal irántad való szeretetből jót tettek, vagy akik
azt kérték,
óhajtották, hogy értük meg övéikért imádkozzam, akár itt
élnek még a földön,
akár kimúltak már ebből a világból, hogy mindnyájan érezzék
kegyelmed
segítségét, vigasztalásod bátorítását, veszedelemtől
oltalmat, büntetéstől
szabadulást nyerjenek, és hogy minden rossztól megmenekedvén
jókedvűen hálát
adjanak neked.
Könyörgésemet
és
békeáldozatomat azokért is fölajánlom neked, akik engem
valamiben
megsértettek, megszomorítottak vagy gyaláztak, vagy nekem
kárt, gondot okoztak.
Azokért
is,
akiket valaha én szomorítottam meg, akiket megzavartam,
akiknek terhére
voltam, akiket szóval vagy tettel, tudva vagy véletlen
megbotránkoztattam, hogy
nekünk mindannyiunknak egyaránt bocsásd meg bűneinket és
kölcsönös
sértéseinket.
Végy
el,
Urunk, a mi szívünkből minden gyanakvást, méltatlankodást,
haragot és
vetélkedést, mindazt, ami sérthetné a szeretetet, és a
testvéri gyöngéd
jóviszonyt megbonthatja.
Irgalmazz,
irgalmazz,
Uram, azoknak, akik irgalmasságodért fohászkodnak, add
kegyelmedet a
kegyelemre szorulóknak, add, hogy olyanok legyünk, hogy
méltók lehessünk a
kegyelmeddel való termékeny együttmunkálkodásra, és
eljussunk az örök életre.
Ámen
(Kempis
Tamás: Krisztus követése
kötetből)
“Menjetek
és tanuljátok meg, mit tesz
az: Irgalmasságot akarok és nem áldozatot.” (Mt 9,13)
Jézus
magatartása annyira újszerű volt korának megszokott
gondolkodásmódjához képest,
hogy gyakran megbotránkoztatta a derék polgárokat. Így volt
ez akkor is, amikor
meghívta Mátét, hogy kövesse őt, és betért hozzá ebédre.
Máté vámszedő volt.
Foglalkozása miatt nem szerették az emberek, sőt nyilvános
bűnösnek tartották,
a Római Birodalmat kiszolgáló ellenségnek.
“Miért
étkezik
együtt Jézus egy bűnössel? – kérdezgették egymást a
farizeusok. – Nem lenne
jobb távol tartania magát bizonyos emberektől?” Ez a kérdés
lehetőséget adott
Jézusnak arra, hogy elmagyarázza: Ő pontosan a bűnösökkel
akar találkozni
ugyanúgy, ahogyan az orvos is a betegeket keresi.
Befejezésül azt mondta a
farizeusoknak, hogy menjenek, és gondolják át, mit jelent
Istennek az az igéje,
mely az Ószövetségben Ozeás prófétánál olvasható:
“Irgalmasságot akarok és nem
áldozatot.
Miért kér
Isten irgalmasságot tőlünk? Mert olyannak akar minket,
amilyen Ő maga.
Hasonlítanunk kell Őrá, ahogyan a gyermekek is hasonlítanak
apjukra és
anyjukra. Jézus az egész Evangéliumban az Atya szeretetéről
beszél: a jók és a
gonoszok, az igazak és a bűnösök iránt. Mindenkit szeret
megkülönböztetés
nélkül, nem zár ki senkit. A kevésbé szeretetreméltónak
látszókat részesíti előnyben,
amint az a tékozló fiúról szóló példabeszédből is kitűnik.
“Legyetek
hát
irgalmasok – mondja Jézus – amint Atyátok is irgalmas: ebben
áll a
tökéletesség.
“Menjetek
és tanuljátok meg, mit tesz
az: Irgalmasságot akarok és nem áldozatot.”
Jézus ma is ezzel a meghívással fordul felénk:
“Menjetek és tanuljátok
meg…” De hová menjünk? Ki taníthat meg bennünket arra, hogy
mit jelent
irgalmasnak lenni? Csak egyvalaki: Jézus, aki megkereste az
elveszett bárányt,
aki megbocsátott annak, aki elárulta és azoknak, akik
keresztre feszítették, és
aki életét adta üdvösségünkért. Ahhoz, hogy megtanuljunk
irgalmasnak,
tökéletesnek lenni, mint az Atya, Jézusra kell tekintenünk.
Őbenne a
legteljesebb az Atya szeretetének kinyilatkoztatása: “Aki
engem lát, látja az Atyát
is.”
“Menjetek
és tanuljátok meg, mit tesz
az: Irgalmasságot akarok és nem áldozatot.”
Miért irgalmasságot és nem áldozatot? Azért, mert a
szeretet az az
abszolút érték, mely minden másnak értelmet ad, az
istentiszteletnek és az
áldozatbemutatásnak is. Az Istennek legkedvesebb áldozat
ugyanis a felebarát
iránti konkrét szeretet, melynek legmagasztosabb
kifejeződése az irgalom.
Az irgalom,
mely segít, hogy mindig újnak lássuk azokat az embereket,
akikkel együtt élünk
a családban, a munkahelyen; anélkül hogy emlékeznénk
fogyatékosságaikra és
hibáikra. Az irgalom segít, hogy ne ítélkezzünk, hogy
megbocsássuk az
elszenvedett igazságtalanságokat, sőt hogy elfelejtsük
azokat.
Áldozatunk
nem
annyira a hosszú virrasztásokból, a böjtből és a földön
alvásból áll majd,
hanem abból, hogy mindig befogadunk a szívünkbe bárkit, aki
mellettünk elhalad,
akár jó az illető, akár rossz.
Így tett az
a
férfi is, aki egy kórház felvételes osztályán volt
ügyintéző. A falut, ahol
lakott, “ellenségei” teljes egészében felégették. Nem sokra
rá egy férfi
érkezett a kórházba beteg rokonával. Akcentusából azonnal
megértette, hogy
egyik “ellensége” az, aki rémülten próbálta leplezni
hovatartozását, hogy el ne
küldjék. Az ügyintéző nem kérte el az iratait és segített
neki, annak ellenére,
hogy ehhez le kellett győznie a gyűlöletet, amit már egy
ideje táplált magában.
Az ezt követő napokban többször is lehetősége nyílt arra,
hogy segítsen neki.
Kórházi tartózkodásának utolsó napján az “ellenség”,
miközben számláját
fizette, így szólt hozzá: “Be kell vallanom valamit, amit
nem tudsz.” Mire ő:
“Az első perctől tudom, hogy ki vagy.” “De miért segítettél,
ha tudod, hogy az
»ellenséged« vagyok?”
Számunkra
is
igaz, hogy az irgalom abból a szeretetből születik, mely
bárkiért képes
feláldozni magát – amint Jézus is életét adta mindenkiért.
(Chiara
Lubich)
A
bizalom az emberi létezés alapja, a bölcsőtől a sírig,
minden lehetséges
élethelyzetben. A család, az iskola, a munkahely, egy
közösség akkor működik
jól, ha a bizalom tartja össze, de ugyanez mondható el az
egész társadalomról,
sőt az államok, nemzetek viszonyáról is. A bizalmat
tapasztalati úton szerezzük
meg, érdemeljük ki: vagyis a bizalom nem egyenlő a hittel,
bár a nyelvünkben,
kifejezéseinkben keveredik a két fogalom. Hiszünk
Istenben, tehát bízunk benne,
ugyanakkor hihetünk valakinek anélkül, hogy bíznánk benne.
Például egy
szakembernek elhihetjük, mi egy probléma megoldása, más
kérdés, hogy bízunk-e
magában az illetőben.
Régebben
egy
televíziós műsorban arra hívták fel a figyelmet, hogy
„egészséges
bizalmatlanságra” kell tanítani az idős embereket, akik
gyakran válnak
lelkiismeretlen csalók, szélhámosok, tolvajok és betörők
áldozataivá. A szülők
és a pedagógusok is „egészséges bizalmatlanságra” oktatják
a gyermekeket,
vagyis ne álljanak szóba idegenekkel, és ne dőljenek be
semmiféle történetnek,
főleg ne szálljanak be idegen autóba.
Az
úgynevezett
közbizalom is mélyponton van, nemcsak Magyarországon,
hanem az
egész világon. Néhány évtizeddel ezelőtt csodálkoztunk
volna, hogy
terrorveszély miatt milyen biztonsági intézkedéseken kell
átesnünk a
repülőtereken, hisz abban az időben sem fémkereső kapuk,
sem biztonsági őrök és
mindent rögzítő kamerák nem voltak ezeken a helyeken.
Közbizalmatlanság és
közbizonytalanság van, és a közúti forgalomban is azzal a
tudattal veszünk
részt, hogy esetleg éppen velünk szemben hajt egy
bedrogozott vagy részeg
ember, esetleg egy lopott kocsival száguldozó analfabéta,
akinek jogosítványa
sincs.
Hasonlóan
szomorú
a helyzet a különböző intézményekkel kapcsolatos bizalom
esetben is
(Lásd a szerveződő iskolaőrség!). Nem bízunk az államban,
a kormányban, a
politikusokban, a pártokban, a bíróságokban, a
rendőrökben, a hatóságokban, az
adóhivatalban, a megvásárolt áruban, a pénztárosban, az
eladóban, és
mindannyian folytathatnánk a nevezettek sorát. A sok
évtizedes diktatúra, majd
a két évtizedes belháború a bal- és a jobboldal között
gyanakvással töltötte el
a szegény polgárt, aki döbbenten tapasztalta, hogy
bármiként is igyekszik,
mégis a vesztesek oldalára kerül, míg a szemérmetlen
korrupció (törvényes, de
nem etikus) tettesei meggazdagodnak. A hazai és globális
média mindent
elkövetett már eddig is, hogy a hívek a papjaikban se
bízzanak, különösen a
katolikus egyház papjait vádolták és vádolják pedofíliával
és minden egyéb
bűnnel, mert a nyáj szétszélesztésének az a legjobb módja,
ha megverik a
pásztort.
Olvasom
egy
újságban, hogy Hollandiában egy magát kereszténynek nevező
„egyház” egyik,
egyre népszerűbb lelkésze nyíltan hirdeti, hogy ő ateista,
nem hisz Istenben. Ő
a „nem istenhívő” keresztények apostola óhajt lenni.
Nyilvánvalóan őrült
gazemberről van szó, de a sajtó úgy számol be róla, mint
keresztény lelkészről.
Bizalom
és
közbizalom nélkül állandó készenlét, rettegés, rémálom az
élet (az ősember
félhetett így mindentől és mindenkitől). Ebből a
zűrzavarból és szellemi
sötétségből kell megszületnie ismét az új embernek, aki
hisz Istenben és bízik
embertársaiban. NEM LESZ KÖNNYŰ SZÜLETÉS!
(†
SzSzP írása alapján)
Mennyei
Atyánk,
add meg papjaidnak szolgálatodnak kegyelmét. Újítsd meg
szívükben a
szentségnek lelkét, hogy a tanítás, melyet nekik kell
adniuk, példájukkal
közelebb vigyen minket hozzád. Szentlelked ajándékaiból
adj nekik, Urunk, okos
szerénységet, bölcs szelídséget, mértéktartást, jóságot,
szívbéli tisztaságot,
lelki szabadságot. Töltsd el őket teljesen szentséges
szereteteddel, hogy
egészen a tieid legyenek, és dicséretes módon éljenek,
anélkül, hogy a
dicséretet hajhásznák.
Add
meg
nekik a kegyelmet, hogy a lélek és test tisztaságában
Téged dicsőítsenek,
szeretetben éljenek és szolgáljanak Téged. Te légy az ő
dicsőségük, örömük,
vágyuk, Te légy a szenvedésben vigasztalásuk, a kétségek
közt tanácsadójuk, az
igazságtalanságok között védelmük, betegségben orvosságuk.
Engedd,
Uram,
hogy a Te közösséged pásztoraival békességben éljenek,
hogy egykor jól
adhassanak számot működésükről, s az örök élet jutalmát
elnyerhessék. Ámen.
(Nagy
Szent Leó pápa)
A
híres német festő, Matthias Grünewald fő alkotása az
isenheimi szárnyasoltár,
amelynek főképe a keresztre feszítést ábrázolja. A bal
oldalon a fájdalmas
Szűzanya János apostollal és a földre boruló Mária
Magdolnával, a jobb oldalon
pedig Keresztelő Szent János. A keresztelő jelenléte
természetesen csak
jelképes, hiszen a valóságban ekkor már nem élt. Az alak
jellegzetessége, hogy
hatalmas mutatóujjával a kereszten függő Jézusra mutat,
akiről
megkeresztelkedésekor kijelentette: Íme az Isten Báránya.
Keresztelő János
felett a következő felirat áll latinul: Neki növekednie
kell, nekem pedig kisebbednem.
A
szentek ünnepét vagy emléknapját mindig a haláluk napján
szoktuk tartani, mert
ez az ő mennyei születésük napja. A liturgikus év folyamán
Keresztelő Szent
Jánosnak nem csak a halálára, vértanúságára emlékezünk
(augusztus 19.), hanem a
földi születésének a napját is megtartjuk, ezt ünnepeljük
a mai napon. Az
isenheimi oltár Keresztelő Jánosának példáját azért
említettem a bevezetőben,
mert neki az egész élete Krisztusra mutatott és nem csupán
az egyik ujja. A
János személyéhez kapcsolódó két ünnep már önmagában is
mutatja, hogy az üdvtörténet
jelentős alakjáról van szó, akiről maga Jézus is
kijelentette: „asszonyok
szülöttei között nem támadt nagyobb Keresztelő Jánosnál”
(Mt 11,11).
A
mai ünnep evangéliumában János születéséről és az akkori
különleges eseményekről
olvashatunk. A történet előzménye, hogy amikor Zakariás
szolgálatot teljesített
a jeruzsálemi templomban és megjelent neki az Úr angyala
azzal a hírrel, hogy
gyermeke fog születni, akkor ő nem hitte el ezt az isteni
üzenetet, és mintegy
büntetésül megnémult.
Zakariás
kételkedése
emberi oldalról részben érthető, hiszen feleségével,
Erzsébettel
együtt mindketten idősek voltak és nem számíthattak arra,
hogy ebben az
életkorban gyermekük szülessen. Abból a szempontból
viszont nem magyarázható,
nem érthető hitetlenkedése, hogy Isten szavai akkor is
valóra válnak, ha azok
lehetetlennek tűnnek az ember számára. Az angyal által
közvetített üzenet
azonban beteljesedett, Zakariás pedig néma maradt a
beteljesedés napjáig, gyermeke
születéséig. Érthető, hogy némasága majd pedig annak
megszűnése csodálkozást
ébresztett a rokonokban és ismerősökben, akik mindebben
isteni jelet láttak. Az
is érthető számunkra, hogy e különleges körülmények miatt
sokan azt gondolták,
hogy a megszületett gyermek is különleges lesz, bizonyára
Isten valamilyen
fontos küldetést szánt neki. Születésének elbeszélése után
az evangélisták
hallgatnak Keresztelő Jánosról. Kissé általánosító az a
kifejezés, hogy János „növekedett,
lélekben erősödött és a pusztában élt”, de mégis fontos
információt hordoz.
János nem csupán testileg növekedett az évek
előrehaladtával, hanem lelkileg is
erősödött, felkészült arra a küldetésre, amit Isten szán
neki. A puszta kiváló
hely volt ehhez, ahol magányban élt, de Istenre figyelve.
János személye akkor
tűnik fel újra az evangéliumokban, amikor Jézus megkezdi
nyilvános működését.
Ezt készíti elő János, hirdetve a bűnbánatot és
felszólítva a népet a megtérésre.
Amikor pedig Jézus jön hozzá a Jordán folyóhoz, hogy
megkeresztelkedjék, akkor
János tanúságot tesz róla, hogy ő a Messiás, akinek
jövetelét évszázadok óta
várták, s akinek jövetelét hirdette. Keresztelő János
személye és élete
serkentsen minket arra, hogy egész életünkkel Krisztusra
mutassunk, róla
tegyünk tanúságot a világban!
(c)
Horváth
István Sándor
Jézusom!
Mikor
nehéz helyzetekben belső erőre van szükségem, nem
felejtkezhetem meg
arról, hogy Te tevékenykedel bennem Szentlelked által. Ha
az ájulásig, a
megsemmisülésig magamra vagyok hagyatva, akkor lesz erőd a
legnagyobb, és a
győzelem a legbiztosabb. Legyek, Uram, eszközöd abban,
hogy kegyelmi erőidet
lelkem megszentelésére és mások boldogítására fordítsam.
(Cserháti
József püspök)
Telefonszámaink. 06 35
340-228, 06-20-578-0867
Várjuk hívását! A
Támogató Szolgálat vezetője és dolgozói
Ez
történt
Kereszteltünk:
2. Lakatos Molli
Ramóna (Lakatos Attila- Lakatos
Johanna)
3. Makó
Lilien (Makó Tibor-
Lakatos Gina)
Házasságot kötöttek:
1. Fábián Péter - Csari Evelin
24. Pap
Lászlóné (Sebők
Gizella, 1934.)
25. Csillag
Sándorné (Szabó Ilona,
1926.)
26. Virág
Lászlóné (Bangó
Andrea, 1969)
3. péntek -
Kristóf Sándor 1. évforduló
10. péntek -
Czinege János, felesége Híves Borbála,
szülei, testvérei,
nagyszülők és hozzátartozók (Alapítványi)
11. szombat -
12. vasárnap - Pistyúr Gábor, szülei,
testvére János, élő és elhunyt
hozzátartozók
18. szombat - Urbán István, felesége
Csernák Mária, vejük János, Koza József,
felesége Nagy Erzsébet, vejük István,
szüleik, valamint Záhorszki János
19. vasárnap - Pásztor János, felesége
Antal Ágnes, a család élő és elhunyt
tagjaiért
31. péntek -
Hívekért